Вінниччина: які дописи рекламувались на Facebook-сторінках партій та місцевих політиків протягом вересня
Скориставшись сервісом для аналізу політичної реклами в соціальній мережі Facebook, ОПОРА проаналізувала фейсбук-сторінки політиків Вінниччини та місцевих осередків політичних сил, аби з’ясувати, хто з них з початку передвиборчої кампанії найактивніше рекламував себе у цій соцмережі та хто витратив на таку рекламу найбільше коштів. Аналіз сторінок здійснювався, починаючи з 5 вересня і до кінця місяця.
До речі, оскільки вимога про маркування політичної реклами стосується не лише ЗМІ, а й мережі Facebook, її користувачі мають можливість поскаржитися на політичну рекламу, розміщену без належного маркування.
Активно просував свою сторінку місцевий осередок ГО «Рух справедливості», назва якої збігається з назвою партії. Дописи цієї організації рекламувалися у вересні 15 разів. За цей час мінімальна сума витрат на рекламу «Руху справедливості» становить 3015 доларів США, а максимальна сума – 4485 доларів. Темою рекламованих постів була презентація членів вінницької команди ГО «Рух справедливості». Загальні витрати сторінки на рекламу з 10 серпня 2020 року становлять 6504 доларів США.
Активно рекламувались у фейсбуку і дописи сторінки «Партія Вінничан». З початку передвиборчої кампанії і станом на кінець вересня 2020 року вони таргетувались. У дописах представляли кандидатів від партії; закликали підвищити зарплати вчителям та захистити лікарів; також повідомляли про соціологічні опитування, за якими «Партія Вінничан» проходить до Вінницької міської ради. Загальні витрати на рекламу сторінки партії становлять 3575 доларів.
Сторінка «Українська стратегія Гройсмана (Вінниччина)» у вересні рекламувала 34 дописи. Витрати на ці дописи коливаються в межах 434 доларів (мінімально) до 3766 доларів (максимальні витрати). Переважно вони стосувались презентації членів команди Української стратегії Гройсмана в області; також це дописи з інтерв’ю Володимира Гройсмана; звіти з конференції партії; повідомлення про те, що Вінниця - найкрасивіший і найпотужніший регіон. Витрати на рекламу сторінки з 25 вересня до 1 жовтня – 842 долари.
Окрім того, активно рекламувала дописи сторінка «Українська стратегія Гройсмана (Вінниця)» – 15 дописів протягом вересня. Вони стосувались повідомлень про конференцію партії, дописи зі згадками про Сергія Моргунова (чинного міського голови і кандидата на цю ж посаду) та заклики вподобати дописи, «якщо вважаєш Вінницю прекрасним містом». Загальні витрати на рекламу цієї сторінки становлять 1726 доларів, а витрати за останній тиждень вересня – 905 доларів.
Сторінка Конкурсу проєктів із залученням молоді від Володимира Гройсмана «Молодіжний резерв», який впроваджується на території Вінницької області, у вересні просував 6 дописів. Переважно вони стосувались презентації членів Молодіжного резерву та їхньої діяльності. Усі поточні витрати на рекламу сторінки становлять 1742 долари, а з 25 вересня по 1 жовтня – близько 100 доларів. Крім того, на скріншотах видно, що всю рекламу Молодіжному резерву оплачує Українська стратегія Гройсмана.
Сторінка «Голос Вінниця» оплатила розміщення 14 рекламних дописів у вересні 2020 р. Дописи стосувались інформації про висування депутатки від партії «Голос» Олександри Устінової на посаду міського голови Вінниці та презентації кандидатів від «Голосу». Також рекламувались дописи зі звітами з організованих подій. Всього на рекламу «Голос Вінниця» витрачено 223 долари, а за останній тиждень вересня - менше 100 доларів.
Сторінка «Батьківщина Вінницька область» рекламувала свій один допис у вересні. Рекламу оплачував нардеп від ВО «Батьківщина» Олег Мейдич. У дописі інформація про те, що «Батьківщина» стала на перешкоді дерибану 44,5 гектарів землі на Вінниччині. На рекламу сторінки було витрачено близько 100 доларів.
На сторінці «Слуга Вінниччини» у вересні активно рекламували 11 дописів. Майже кожен з них містив критику Володимира Гройсмана або членів його команди. Загальні витрати на рекламу цієї сторінки становлять 4628 доларів, витрати за останній тиждень вересня – 436 доларів.
У вересні рекламував два своїх дописи кандидат на посаду міського голови Вінниці Сергій Кармаліта (самовисування). У них він вітав з Днем міста і з Днем фізичної культури та спорту. Загальні витрати на рекламу сторінки Сергія Кармаліти становлять 4584 доларів.
Сторінка чинного міського голови Сергія Моргунова, який балотується на цю ж посаду від осередку «Української стратегії Гройсмана», у вересні таргетувала 8 рекламних дописів. У них була інформація, що Сергій Моргунов отримав посвідчення кандидата на посаду міського голови, також його розповідь, що пріоритетом їхньої команди є збереження робочих місць в умовах пандемії; що пріоритетом є діти, і тому потрібно розвивати сучасні спортивні простори тощо. Загальні витрати на рекламу сторінки Сергія Моргунова становлять 1186 доларів.
Народний депутат та голова обласного осередку ВО «Батьківщина» Олег Мейдич у вересні рекламував 7 дописів. У них містились висловлювання Олега Мейдича про надбавки для людей з інвалідністю, про мітинги під Верховною Радою, про занепокоєння відновленням бойових дій у Нагірному Карабаху. Загальні витрати на рекламу сторінки Олега Мейдича становлять 280 доларів. Витрати за останній тиждень вересня – близько 100 доларів.
Голова обласної організації партії «Європейська солідарність» Андрій Гижко у вересні розмістив на своїй сторінці 6 рекламних дописів. У них йшлося про падіння рейтингу Президента згідно з новим соціологічним опитуванням. Також про збільшення кількості хворих на коронавірус, про конференцію партії тощо. Загальні витрати на рекламу сторінки Андрія Гижка становлять 4885 доларів, а за останній тиждень вересня – близько 100 доларів.
Кандидат на посаду міського голови від «Європейської солідарності» Сергій Кудлаєнко двічі розмістив рекламні інтеграції у вересні. Вони стосувались того, що Сергія Кудлаєнка зареєстрували кандидатом на посаду міського голови. Загальні витрати на рекламу сторінки Сергія Кудлаєнка становлять 937 доларів, а за останній тиждень вересня – близько 100 доларів.
Кандидат у депутати Вінницької міської ради від осередку партії «Слуга народу» Віталій Плясовиця у вересні рекламував 4 своїх дописи. У них він розповідав про свою архітектурну мрію - парк навпроти центрального автовокзалу, також про свої політичні пріоритети та спілкування з вінницькою молоддю. Загальні витрати на рекламу сторінки Віталія Плясовиці становлять менше 100 доларів.
У вересні рекламував свої дописи депутат обласної ради Вадим Соляник, який є кандидатом на посаду голови Шаргородської тергромади від партії «Слуга народу». Загальні його витрати на рекламу сторінки – менше 100 доларів.
Кандидат до Вінницької обласної ради від «Української стратегії Гройсмана» Юрій Козак теж рекламував дописи про свою діяльність, загальні витрати на рекламу його сторінки є меншими за 100 доларів.
Чинний голова Вінницької ОДА Сергій Борзов, який балотується на посаду міського голови Вінниці від партії «Слуга народу», у вересні таргетував один допис. У ньому Сергій Борзов привітав вінничан з днем міста. Загальні витрати на рекламу його сторінки становлять 281 доларів, а за останній тиждень вересня - менше 100 доларів.
Також протягом вересня по одному допису таргетували Олексій Каратєєв від Партії Вінничан та Андрій Ковальов від «Української стратегії Гройсмана». Загальні витрати кожного з них на рекламу у вересні становлять менше 100 доларів США.
Нагадаємо, що у звіті Бібліотеки реклами Facebook не подається точної інформації про вартість політичної реклами, якщо вона не перевищила 100 американських доларів. Тому при аналізі витрат рекламодавців на таку рекламу вказувалося дві суми: мінімальну та максимальну (від 0 до 100 доларів).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про рекламу», політична реклама - інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії).
Згідно з частиною 1 статті 52 Виборчого кодексу України, передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування.
Згідно з частиною 4 статті 51 Виборчого кодексу України, передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів, партій – суб’єктів виборчого процесу, якщо інше не передбачено Кодексом.
Відповідно до частини 1 та 4 статті 213 Кодексу організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд. Використання коштів з рахунків виборчого фонду здійснюється у безготівковій формі.
Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що за правилами соцмережі, які почали діяти минулого року, вся політична реклама має бути відповідно маркована. Фейсбук-користувачі можуть самостійно відслідковувати дотримання цих норм і, помітивши політичний допис без належного маркування, надіслати скаргу.
Експерти ОПОРИ підготували покрокову інструкцію для кандидатів про те, як користуватись інструментом політичної реклами в соціальних мережах.
Окрім того, Центральна виборча комісія 1 жовтня прийняла Постанову про форми подання фінансової звітності для партій[t1] . За рішенням комісії у своїх фінансових звітах політичні сили тепер мають серед усього іншого зазначати витрати на розміщення передвиборної агітації у мережі інтернет.
Раніше ОПОРА повідомляла про те, що на Вінниччині за тиждень до старту виборів політики активно розміщували політичну рекламу у соціальній мережі Facebook.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.
(#вибори; #opora; #опора)