Вінниччина: спостерігачі ОПОРИ фіксують агітаційні матеріали без вихідних даних
На Вінниччині спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА зафіксували окремі агітаційні матеріали на користь кандидатів у Президенти України без вихідних даних, наявність яких вимагає виборче законодавство.
11 лютого у селі Уладівка Літинського району у відділенні Ощадбанку на столі виявлено газети та листівки, які є агітаційними матеріалами за кандидата у Президенти України Андрія Садового («Об’єднання «Самопоміч»).
Агітаційні листівки «Нема за кого голосувати на виборах? ЗА 5 ХВИЛИН У ВАС З’ЯВИТЬСЯ КАДИДАТ!» із фото Андрія Садового містять гасло «Саме зараз!», ім’я та прізвище кандидата, однак на них немає вихідних даних, визначених у ч. 16 ст. 64 Закону України «Про вибори Президента України», а саме: відомостей про установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання відповідно кандидата на пост Президента України або партії, яка висунула кандидата на пост Президента України, тиражу, інформації про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів.
Працівниця банку відмовилася коментувати ситуацію, проте сказала спостерігачу ОПОРИ, що ймовірно це хтось підкинув, але вона не бачила хто саме, оскільки щодня приходить багато людей.
Календарі із підписом «Саме зараз. Андрій Садовий» без вихідних даних спостерігач ОПОРИ отримав у наметі «Об’єднання «Самопоміч» в місті Вінниця 14 лютого. Намет, з якого роздавали друковану продукцію, розташували на вулиці Пирогова біля ринку «Урожай».
10 лютого зафіксовано роздачу деяких агітаційних матеріалів без вихідних даних за кандидата на пост Президента України Руслана Кошулинського (політична партія Всеукраїнське об’єднання «Свобода»). Календарі з підписом «Руслан Кошулинський. Єдиний вибір українців» роздавали з намету ВО «Свобода» на вулиці Пирогова біля ринку «Урожай».
Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що Центральна виборча комісія офіційно зареєструвала Руслана Кошулинського (ВО «Свобода») кандидатом на пост Президента України 28 січня, а Андрія Садового («Об’єднання «Самопоміч») – 8 січня 2019 року.
Згідно із частиною 21 статті 64 Закону «Про вибори Президента України» забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств чи установ державної та комунальної форми власності.
Відповідно до частини 3 статті 59 Закону України«Про вибори Президента України»: «Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання відповідно кандидата на пост Президента України або партії, яка висунула кандидата на пост Президента України, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів».
Частиною 2 статті 212-13 КУпАП встановлено адміністративну відповідальність за розповсюдження (рознесення, вивішування, роздавання) під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, а так само організацію такого розповсюдження.
ОПОРА нагадує, що відповідно до частини 1 статті 58 Закону України «Про вибори Президента України», передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України».
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРАпроводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.