Вінниччина: районні газети розміщують матеріали з ознаками прихованої політичної реклами
Іміджеві публікації та використання інформаційних приводів для згадування імен потенційних кандидатів у президенти України зафіксували спостерігачі ОПОРИ у районних газетах Вінниччини.
Представники Громадянської мережі ОПОРА проаналізували районні газети Вінниччини за жовтень і листопад 2018 року. У результаті аналізу спостерігачі виявили, що у цих ЗМІ регулярно оприлюднюються матеріали, які можуть мати ознаки прихованої політичної реклами, так званої «джинси».
Лише тричі у районних газетах матеріали були марковані як «Політична реклама»: у газеті «Життєві обрії» №41 від 26 жовтня 2018 року («Новий курс України» від Юлії Тимошенко»), в газеті «Прапор перемоги» №43 від 26 жовтня («Юлія Тимошенко у Вінниці: «Ціна на газ буде як мінімум вдвічі меншою»), «Літинський вісник» №42 від 18 жовтня («Вінниччина визначилася: гідним президентом-укропівцем буде Олександр Шевченко!»).
Серед потенційних кандидатів у місцевій пресі лідерами «джинси» є Юлія Тимошенко та Олександр Шевченко. Також розміщуються публікації без відповідного маркування про Петра Порошенка, Анатолія Гриценка та Олега Ляшка.
Так, у районних газетах розміщені публікації про лідерку ВО «Батьківщина» Юлію Тимошенко: у «Гайсинському віснику» від 2 листопада 2018 року («Що таке новий курс України і чому він потрібний»), у «Подільському краї» №44 від 2 листопада («Час нового курсу України»), у «Липовецьких вістях» від 3 жовтня 2018 р. («Курс на зростання доходів українців – це новий економічний курс Тимошенко»), у газеті «Краяни» №44 від 1 листопада («Візит Тимошенко до Вінниці: презентація «Нового курсу України»), у «Козятинському експресі» №43 від 25 жовтня («Козятин відвідала Юлія Тимошенко»), у «Жмеринській газеті» від 26 жовтня («Жмеринські депутати зустрілися з лідеркою «Батьківщини» Юлією Тимошенко»), у «Літинському віснику» №44 від 1 листопада («Прес-конференція Юлії Тимошенко»), у «Прибузьких новинах» №45 від 2 листопада («Україні потрібен новий курс»), у «Тульчинському краї» №42 від 26 жовтня («Що таке Новий Курс України. З робочого візиту Юлії Тимошенко»), у «Слові Придністров'я» №43 від 26 жовтня («Юлія Тимошенко: Ми здатні передати красиву країну прийдешнім поколінням!»).
На сторінках районних ЗМІ також розміщено матеріали, що можуть мати ознаки прихованої політичної реклами про потенційного кандидата у президенти Олександра Шевченка. У «Гайсинському віснику» від 26 жовтня вийшла публікація «У президенти має йти Олександр Шевченко!», у «Жмеринському меридіані» від 20 жовтня – «Вінниччина визначилася: гідним президентом-укропівцем буде Олександр Шевченко!», у «Подільському краї» №42 від 26 жовтня – «Вінниччина визначилася: гідним президентом-укропівцем буде Олександр Шевченко!», у «Колосі» №82 від 19 жовтня – «У президенти має йти Олександр Шевченко!».
Статті про Петра Порошенка вийшли у «Вістях Тепличчини» №43 від 26 жовтня – «Ми повинні захистити людей – Президент поставив завдання Уряду розширити субсидії», у газеті «Краяни» №40 від 4 жовтня – «У мене бізнесу в Росії немає – Президент Порошенко», у «Літинському віснику» №43 від 25 жовтня – «Ми повинні захистити людей – Президент поставив завдання Уряду розширити субсидії», у «Літинському віснику» №42 від 18 жовтня – «Рішення про надання автокефалії вже прийняте – Президент України Петро Порошенко».
«З одного боку, матеріали про чинного Президента можна було б вважати висвітленням діяльності органів влади, яка є суспільно значимою. Проте, з іншого боку, суто схвальний тон публікацій та передрук текстів з інших ЗМІ наштовхує на думку, що керівники районних газет розмістили ці матеріали не з власної ініціативи, а за «підказкою» згори», – зауважує координаторка спостереження за виборами Громадянської мережі ОПОРА у Вінницькій області Наталія Величко.
Матеріал про Олега Ляшка вийшов у газеті «Колос» №84 від 26 жовтня – «Олег Ляшко: потрібно захистити людей від грабіжницьких тарифів».
А в газетах «Життєві обрії» (№43 від 2 листопада 2018 р.) та «Слово Придністров'я» (№44 від 2 листопада) розміщено інформаційне повідомлення про нібито падіння рейтингів Анатолія Гриценка: «Через Балогу від Гриценка пішов Добродомов – корупційний скандал розгортається…»
«Про ознаки «джинси» свідчить не лише зміст матеріалів, а й те, що публікації з ідентичними реченнями та аналогічними інформаційними посилами з’являлися одночасно у різних ЗМІ. Варто зазначити, що замовні немарковані матеріали у засобах масової інформації, тобто «джинса», є порушенням не лише норм законів, а й журналістських стандартів щодо збалансованості і неупередженості», – зазначає Наталія Величко.
ОПОРА нагадує, що поширення прихованої реклами забороняється українським законодавством, яке передбачає захист споживачів реклами від прихованої реклами. У Законі «Про рекламу» (стаття 9, пункт 3) це питання регулюється так: «Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». А в пункті 5 цієї статтізазначено: «Прихована реклама забороняється».
Виборчий процес розпочнеться лише 31 грудня цього року, тому такі матеріали не підпадають під дію Закону України «Про вибори Президента України».
Як повідомлялось раніше, матеріали про політиків з ознаками «джинси» були виявлені спостерігачами ОПОРИ в районних газетах Тернопільщини.