Вінниччина: районні газети публікують матеріали з ознаками замовності проти кандидата в Президенти
З моменту оголошення попередніх результатів голосування у першому турі виборів Президента України у районних газет Вінницької області з’явились матеріали, що можуть мати ознаки замовності проти одного з кандидатів. Про це повідомляють спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА.
Низка районних газет області опублікувала статтю під заголовком «Що буде в разі перемоги Зеленського? Думка топ-блогера Бігдана», яка може містити певні ознаки замовності проти кандидата на посаду Президента України Володимира Зеленського.
«Російськомовний блогер з Кременчука розклав по полицях те, що, на його думку, чекає Україну з обранням Володимира Зеленського президентом», - йдеться на початку статті. Далі переказуються думки блогера про те, що в разі перемоги Зеленського «Коломойський поверне собі ПриватБанк», з якого він «вивів на офшори» близько 2 млрд. доларів»; «дивлячись на ці фокуси, МВФ піде, не попрощавшись» і команда Зеленського змушена буде або оголосити дефолт, який «неминуче призведе до краху гривні», або «муситиме позичити гроші в Путіна». Наводяться також слова Бігдана, що «після інавгурації «Зе» нашій армії залишиться жити не більше року», також що «ситуація може обернутися військовим переворотом»; «шоу «Слуга народу» з імітацією реформ продовжиться як мінімум до виборів в Раду», після чого, на думку Ігоря Бігдана, «Україна буде захоплена олігархами повністю і безповоротно». Наприкінці статті йдеться про можливий крах зовнішньої політики в разі обрання Президентом Володимира Зеленського, внаслідок чого «Росія виграє цю війну руками українців».
Цей текст у районних газетах Вінниччини («Літинський вісник» за 11 квітня, «Шаргородщина», «Маяк», «Життєві обрії», «Тростянецькі вісті» за 12 квітня тощо) вийшов під рубриками «Точка зору або «Маю думку», деякі райони вказали також посилання на його джерело (сайт. Naparise.com). Причому «Літинський вісник» дописав, що газета готова опублікувати і протилежну точку зору, а деякі газети, зокрема «Маяк», маркували текст літерою «Р».
А текст під назвою «Вибираємо не лише Президента – обираємо державу» не містить жодних прізвищ кандидатів, проте «вгадати», що симпатії автора (підписано «Б. Москалюк») не на боці кандидата Зеленського можна за фразою «у зламаній електронній пошті партії Жириновського у 2014 р. було знайдено план, що був покликаний ввести в українську політику троянського коня Росії під виглядом «жартівливого кандидата» та цитатою Бориса Березовського «Дайте мені хоча б один канал центрального телебачення, і я зроблю президентом РФ навіть табуретку», також за натяком на «одного з кандидатів», про програму якого нібито можна судити лише з серіалів та виступів, у яких висміюється все українське.
Розмістили цю статтю, зокрема, газета Хмільницького району «Життєві обрії» та «Бершадський край». А «Вісник Козятинщини» опублікував текст із подібним заголовком («Вибираємо не лише Президента – обираємо майбутнє України») дещо іншого змісту, у формі звернення від місцевих авторитетних діячів. У цьому зверненні міститься заклик не голосувати за «мастаків дешевого популізму, які готові торгуватися навіть з чортом», а підтримати «Петра Порошенка – справжнього українського Президента».
Проти Володимира Зеленського спрямована і публікація «Де ж ви, браття козацького роду?» («Тульчинський край», 5 квітня). У ній, зокрема, є таке висловлювання: «…Верховний Головнокомандувач Збройними Силами України Володимир Зеленський. Здуріти! Ну просто здуріти! Це перше квітня буде тягнутись п’ять років? Дійсно шок…».
Про те, що «Зеленський усім своїм способом життя, офшорами, інформаційними і бізнес-ресурсами залежний від Коломойського», «жартував у Москві над «хохлами-салоїдами» і що йому краще «іскрити на сцені, щоб не спалив Україну», - розповідається у статтях «Чи не спалить себе і державу?» («Тульчинський край», 5 квітня), «Хай іскрить на сцені, бо спалить себе і державу» («Вісник Козятинщини», 11 квітня) тощо.
Також серед публікацій політичної тематики на початку квітня деякі газети (зокрема, «Томашпільський вісник») надрукували подяку від екс-кандидата Олега Ляшка виборцям, які підтримали його в першому турі голосування. А газета «Краяни» за 11 квітня опублікувала порівняльний аналіз програм Петра Порошенка та Володимира Зеленського без підтримки чи критики котрогось із них.
Відповідно до частини 5 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України» забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат на пост Президента України вважає явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов'язаний надати кандидату на пост Президента України, партії, щодо яких поширено недостовірні відомості, на їх вимогу можливість спростувати такі матеріали: надати такий же ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий кандидатом чи партією матеріал, який повинен бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою «спростування» на тому ж місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Спростування повинно містити посилання на відповідні публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні, радіо та на факти, що спростовуються. Спростування має бути оприлюднене без додатків, коментарів та скорочень і здійснюватися за рахунок засобу масової інформації.
Згідно з ч. 3 ст. 9 Закону України «Про рекламу» інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». Відповідно до ч. 10 ст. 64 Закону України «Про вибори Президента України» політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.
Нагадаємо, що у лютому газети Вінниччини публікували «джинсу» і «чорний піар», але деякі маркували політичну рекламу
У матеріалі ОПОРИ розповідалося, що у січні більшість місцевих газет не маркували публікації з ознаками замовності.
Також ОПОРА повідомляла, що у грудні районні газети розміщували матеріали, які мають ознаки замовності та «чорного піару».
Про публікації, що можуть мати ознаки замовності, в локальних медіа восени читайте також у матеріалі на сайті ОПОРИ.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.