В ОТГ Вінницької, Рівненської та Чернівецької області пройшло навчання щодо ефективного проведення публічних консультацій
У шести об’єднаних територіальних громадах Рівненської (Острожецькій та Мирогощанській ОТГ), Чернівецької (Глибоцькій та Усть-Путильській ОТГ) та Вінницької областей (Дашівській та Барській ОТГ) пройшов навчальний курс «Публічні консультації. Як побудувати ефективну співпрацю з мешканцями» в рамках проекту «Підтримка реформи децентралізації в Україні».
Навчання відбувалось у два етапи, кожен з яких включав дводенні тренінги. Зокрема, для мешканців громад були представлені 12 тем, що спрямовані на покращення якості прийняття рішень владою об’єднаних територіальних громад щодо підготовки бюджету громади через залучення мешканців до цього процесу та врахування думок різних сторін.
Під час тренінгу «Що таке публічні консультації» обговорили, що таке партисипація, які є інструменти участі та у чому важливість проведення публічних консультацій. Так, партисипацією називають безпосередню участь громадян в громадському, публічному та політичному житті. Її головною характеристикою є свідома активна участь громадян у формуванні, вироблені та реалізації політичних та інших важливих для громади рішень.
«Одним із інструментів партисипації є публічні консультації – залучення мешканців у бюджетний процес, формулювання бачення розвитку населеного пункту чи програм розвитку органів державної влади. Основними завданнями консультацій є підвищення відкритості та публічності органів місцевого самоврядування, створення умови для встановлення довірливих відносин та залучення мешканців до процесу управлінням містом», - коментує регіональний координатор Сергій Сабо.
Тема «Стандарти публічних консультацій» об'єднала учасників тренінгу щодо принципів та проведення публічних консультацій, як одного з партисипаторних інструментів.
Виокремлено такі принципи і стандарти консультацій у бюджетному процесі:
1. Участь (означає участь зацікавлених сторін необхідно забезпечувати впродовж усього циклу вироблення місцевої політики – від визначення проблеми до впровадження; консультації повинні проводитися з якомога ширшим колом зацікавлених сторін).
2. Відкритість та підзвітність (вимога стосується процесу консультацій в бюджетному процесі, оскільки він є інструментом взаємодії із зацікавленими сторонами у процесі вироблення політики).
3. Ефективність (принцип встановлює вимоги щодо часу залучення зацікавлених сторін до консультацій. Вони повинні бути залучені на етапі, коли вони можуть мати вплив на формулювання основних цілей, методів виконання, критеріїв оцінки ефективності фінансової політики).
4. Узгодженість (принцип потребує забезпечення прозорості та постійного вдосконалення процесу консультацій).
Під час тренінгу «Форми залучення мешканців. Як вивчити потреби громади» спільно обговорили види партисипації, тобто участі мешканців у прийнятті важливих для громади рішень.
Форми проведення консультацій і активного залучення громадян:
1. Індивідуальні:
- інтерв’ю;
- експертні оцінки;
- індивідуальні консультації (або зутрічі для отримання поради);
- відкриті години;
- письмові консультації
2. Групові:
- громадські слухання;
- публічні слухання;
- публічні консультації;
- опитування;
- конференції (зокрема, інтернет – конференції, відеоконференції);
- фокус-групи;
- семінари (фахові, експертні);
- дослідження;
- узгоджувальні конференції;
- тристоронні комісії та спільні робочі групи;
- громадські форуми;
- зустрічі (наради) з громадськістю;
- пряме надсилання офіційних листів до визначених організацій та установ з проханням надати пропозиції.
Важливість ефективної комунікації обговорили під час тренінгу «Як вести конструктивний діалог з громадою». Так, для ефективного проведення консультацій з громадськістю варто їх детально спланувати, визначити ефективні форми та засоби консультацій, врахувати збір пропозицій на строк не менше 1 місяця та залучити всі зацікавлені сторони до обговорення.
Наступною темою тренінгу стала «Інформаційно-промоційна діяльність та її роль», де роз’яснили ведення інформаційної кампанії під час впровадження публічних консультацій. Так, інформаційну кампанію організовують органи місцевого самоврядування з метою популяризації стандартів публічних консультацій, залученості мешканців до громадських консультацій як однієї з форм участі в управлінні. Невід’ємна частина – ознайомлення жителів з основними положеннями, принципами консультування, з бюджетним процесом, з можливостями та напрямками його реалізації у рамках повноважень органів місцевого самоврядування.
Окрім цього, мешканці громад навчились оцінити успішність співпраці з громадою. Зокрема, після проведення обговорень, опитувань, дискусій, залучення мешканців та фахівців до процесу публічних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади узагальнює отриману інформацію, напрацювання, рекомендації та зауваження і готує фінальний звіт. Моніторинг і оцінка надає унікальну інформацію щодо результатів роботи уряду, програми, проектів. Вона виявляє, що працює, а що ні, а також причини успіхів чи невдач.
Наступним етапом дводенних тренінгів стала тема актуальності впровадження громадського бюджету - процесу, який надає можливість кожному мешканцю брати участь в розподілі коштів місцевого бюджету через створення проектів для покращення своєї громади.
Загалом, для мешканців громад були представлені наступні теми:
- «Для чого громадянам знати про бюджет громади»;
- «Як зробити процес формування бюджету більш прозорими для мешканців»;
- «Способи залучення громадян до всіх етапів бюджетного процесу»;
- «Як зробити бюджет громади зрозумілим. Візуалізація бюджетів громад»;
- «Розробка інструментів залучення жителів до формування бюджету»;
- «Громадський бюджет (бюджет участі) як форма участі громадян у бюджетному процесі»;
Для забезпечення та оцінки прозорості бюджету та бюджетного процесу важливо вибрати відповідні індикатори. В Україні вже відомі проекти, які проводять оцінку бюджетної прозорості. Вони відрізняються набором інструментів, їхньою кількістю, деталізованістю показників. Щоб підвищити прозорість бюджету:
- складати та публікувати презентацію проекту бюджету, затвердженого бюджету, пропозицій щодо змін до бюджету;
- включати до діючого бюджету докладний опис аналізу вихідних даних та фіскального середовища, які дозволити сформувати саме такий бюджет
- надавати у проекті локального бюджету дані:
• про фактичні випадки за попередній рік, зокрема за цільовими програмами, а також про заплановані видатки за економічною та відомчою класифікацією;
• про зв’язок бюджету із цілями політики та показниками виконання бюджетних програм;
• про використання позабюджетних фондів у фінансовій і натуральній формах
- у річних звітах пояснювати різниць між запланованим і фактичним рівнем видатків.
Сергій Сабо акцентує, що партисипаторний бюджет – демократичний процес дискусії та прийняття рішень, у якому кожна мешканка та мешканець населеного пункту вирішують, у який спосіб витрачати частину муніципального бюджету. Основними принципами бюджетування є:
- обрані проекти – обов’язкові до виконання;
- прозорість та відкритість процедури обрання;
- відкритий процес;
- забезпечення простору для обговорення (дебатів) за участю мешканців;
- підтримка активності мешканців;
- стратегічне (довгострокове) мислення
Окрім цього, в рамках проекту «Підтримка реформи децентралізації в Україні» був підготовлений посібник «Публічні консультації. Як побудувати ефективну співпрацю з мешканцями», в якому відображено інформацію про такі партисипаторні інструменти, як публічні консультації та громадський бюджет.
Сергій Сабо, регіональний координатор проекту
тел: (067) 830-87-55
Діяльність здійснюється завдяки фінансовій підтримці Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту «Підтримка реформи децентралізації в Україні», який виконує Всеукраїнська громадська організація «Громадянська мережа «ОПОРА». Погляди, висловлені в цій публікації, належать автору і можуть не збігатися з офіційною позицією Уряду Великої Британії.