Місцеві вибори під загрозою зриву. Закону необхідні термінові зміни
4 квітня стартують вибори до органів місцевого самоврядування. 25 травня в територіальних громадах обиратимуть 38 міських голів та депутатів 2-х міських рад, у тому числі в столиці. Проте парламентарі повернуться до розгляду важливих змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» лише 8 квітня.
Блокування змін до Закону про місцеві вибори створить прецедент, коли кампанію повторно буде організовано за найбільш розкритикованим законом в історії України, який регулює проведення виборів. «Традиційно під час одночасного проведення загальнонаціональних та місцевих виборів в Україні, останні часто залишаються поза увагою ЗМІ та міжнародних спостерігачів. Хоч саме місцеві вибори завжди є більш проблемними з точки зору дотримання демократичних стандартів. А, зважаючи на вкрай недосконале законодавство про місцеві вибори, ми можемо 25 травня на тлі відносно чесного і демократичного волевиявлення на виборах Президента, отримати брудні і сфальсифіковані місцеві кампанії», –заявив Олександр Черненко, голова правління Комітету виборців України.
Під час розгляду рішення щодо змін до Закону про місцеві вибори у другому читанні депутати не змогли домовитися про дві поправки, відповідно до яких, Центральна виборча комісія повинна була оновити склад Київської міської та Одеської міської територіальних виборчих комісій. Частина парламентської коаліції, депутати якої були близькі до Партії регіонів, вимагає залишити територіальну комісію в Києві та Одесі в чинному складі, до членів якого можуть виникати питання щодо їх дій під час попередніх виборів.«Склад територіальних виборчих комісій непропорційний, а керівні посади розподілені незбалансовано, що призводить до монополії на прийняття рішень для однієї з політичних груп,–наголошує Ольга Айвазовська, координатор виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА. Окрім того, в окремих громадах з районним устроєм не передбачено відповідних районних ТВК, що унеможливлює ефективну організацію виборів. Так, 1 міська ТВК в Києві встановлюватиме результати голосування на 997 постійних дільницях. Кворум у день голосування такий, що рішення може бути прийнято меншістю від складу комісії».
Стара редакція закону не дасть можливість реалізувати повноцінну кампанію в столиці та усуне з перегонів потенційних самовисуванців. «Чинним законом не передбачено право на самовисування. Цей привілей віддано партіям. Конкурента легко усунути з виборчої кампанії, шляхом скасування його реєстрації, або й не допустити до виборів взагалі»,– додає Ольга Айвазовська.
Удосконалення нормативно-правової бази та перегляд ключових норм чинного законодавства є необхідною дією, яка позитивно вплине на вибори та не дасть маніпулювати їх перебігом, як це було у 2010 році. Громадянська мережа ОПОРА, Комітет виборців України та Інтерньюз-Україна наполягають на термінових змінах Закону про місцеві вибори, оскільки це стосується не лише окремих територіальних громад, а міжнародного іміджу країни. «Якщо зміни до закону про місцеві вибори не будуть прийняті, то ми елементарно маємо різний час тривалості голосування на дільницях, невизначеність з комісіями, які утворюватимуться під кожен рівень виборів окремо, нерозмежоване поняття виборчої агітації та інформування, що ускладнить роботу журналістам», –зауважує Євген Радченко, директор з розвитку МГУ «Інтерньюз-Україна».