Головна Новини та публікаціїВідеоНапрямки роботиПро насКонтакти ОПОРА - центральний сайт
ОПОРА у Facebook ОПОРА у Twitter ОПОРА у Google+ vkontakte ОПОРА у Picasa
Головна » Новини та публікації » Україна за 90 днів до виборів

Україна за 90 днів до виборів

Україна за 90 днів до вибів Громадянська мережа ОПОРА розпочинає загальнонаціональну кампанію довготермінового громадського спостереження за виборами Президента України 2010. Протягом 90 днів виборчих перегонів на всій території України працюватиме 82 довготермінових спостерігача, що аналізуватимуть рівень організаційної підготовки до дня виборів, дотриманням законодавчих норм кандидатами та учасниками виборчого процесу, агітаційну складову кампанії.

В день виборів 1000 короткотермінових спостерігачів ОПОРИ будуть залучені до паралельного підрахунку голосів, що дасть можливість на ранок після дня голосування оприлюднити інформацію щодо переможців з похибкою 2,61 %. Паралельний підрахунок буде репрезентативним по Україні, але не відображатиме результат голосування в окремо взятих регіонах.

Фінансування виборчої кампанії кандидатів

Виборча кампанія Президента України стане однією з найдорожчих в історії. Тільки з державного бюджету на підготовку до виборів та їх проведення буде витрачено близько 1,5 мільярда гривень. Обрахувати вартість кампаній кожного з кандидатів в перспективі буде важко. Виборчі фонди ще не сформовано, а такі статті витрат як ведення передвиборчої агітації та утримання працівників штабів фінансується в значних масштабах з початку літнього періоду.

З 19 жовтня до моменту офіційної реєстрації кандидатів та внесення ними грошової застави вся агітаційна діяльність опиняється поза законом. Чи вплине це на зменшення телевізійної реклами, біл-бордів, агітаційних палаток на вулицях населених пунктів України можна буде визначити протягом наступного тижня.

Щодо обліку фінансування виборчих штабів та полів їх діяльності, то тут варто враховувати два основних джерела фінансування: національний рівень та місцеві ресурси. Кандидати, що не претендують на вихід до другого туру, завдяки президентським перегонам намагатимуться збільшити рівень впізнаваності та довіри виборців на перспективу наступних місцевих та парламентських виборів. Це мотивує місцевий бізнес інвестувати у нинішню кампанію з перспективою отримання дивідендів за результатами наступних. Тому і оплата праці працівників штабів одного й того ж кандидата в різних регіонах коливається в рази. Досить часто це не залежить напряму від прогнозованого рейтингу електоральної підтримки, а в більшій мірі від зацікавлення та фінансової спроможності місцевого бізнесу. 
 Оплата праці керівника обласного виборчого штабу Віктора Януковича коливається від 15 тисяч гривень на Сході до 4 тисяч доларів на Заході; заступника - від 10 тис. грн. (Схід) до 3 тис. доларів США (Захід); ставка прес-секретаря - 3-5 тис. грн. Робота агітатора коливається в діапазоні від 80-100 грн. за день в середньому по Україні до 150 грн. в Донецькій та Черкаській областях та 35 грн. погодинно у Харківському регіоні; агітаторам в районах платять в межах 500 грн. за місяць.

Фінансування керівників виборчих штабів Юлії Тимошенко обласного рівня ще більш диференційоване. Для прикладу, в Кіровоградській області очільник штабної одиниці обласного рівня отримує 6 тисяч грн., а заступник голови в Житомирській - 15 000 грн. (його ж колеги в Кіровоградській, Луганській та Харківській областях від 4 до 6 тис. грн.) Середня платня агітатору від штабу кандидата Тимошенко по Україні - 100 грн., проте поширеною формою оплати праці є й помісячна: від 500 грн. (Харків) до 800 грн. (Запоріжжя).

Штаб Арсенія Яценюка вирізняється тим, що поділяється на публічний громадський та технологічний. Громадський штаб «Фронту змін» виконує представницькі функції (прес-конференції, круглі столи, зустрічі з виборцями), відповідає за зовнішню рекламу та агітаційну продукцію на місцях. Технологічний штаб відповідає за організаційну складову (набір членів ОВК, ДВК, спостерігачів), логістичне забезпечення та розміщення агітаційних наметів, роздачу поліграфічної продукції. До фінансування штабів А.Яценюка найбільше порівняно з іншими кандидатами задіяний місцевий бізнес, представники якого досить часто їх і очолюють. Крім того, бізнесмени забезпечують і збір коштів в регіонах на фінансування кампанії національного рівня. Оплата праці керівника технологічного штабу по обидва боки Дніпра дорівнює 20 000 грн. (зафіксовано у Луцьку, Донецьку, Харкові, Рівному), заступника - від 8 000 грн. у Вінниці до 18 000 грн. у Житомирі (середня ставка по Україні коливається в межах 14-16 тис. грн.) Найдорожчі агітатори працюють в Кривому Розі (150 грн./день), а в середньому за восьмигодинний робочий день можна отримати 80-100 грн.

Штаби Віктора Ющенка переважно очолюють партійні функціонери, тому окремо заробітню платню вони не отримують (Рівненська, Житомирська, Харківська області). Крім того, кількість штабних одиниць порівняно з іншими кандидатами є досить малою. Найдорожче працю агітаторів на підтримку чинного Президента оцінили в Кіровоградській, Харківській, Донецькій та Тернопільській областях - 120-150 грн./день.

Кандидати, що активно ведуть агітаційну кампанію на рівні з лідерами перегонів, але мають нижчий рівень підтримки виборців напередодні офіційного старту кампанії, мало чим вирізняються у розмірах фінансування штабних одиниць. Зокрема, Володимир Литвин та Олег Тягнибок заручилися організаційною підтримкою партійних осередків на місцях та оцінюють роботу керівного рівня до 7 тисяч. грн. Дещо відмінною є ситуація з методом формуванням штабів Сергія Тігіпка, які ще не розгорнули свою діяльність у всіх регіонах. Створення штабів відбувається на базі групи «ТАС» з використанням організаційного та людського ресурсу, керівники районних відділень установи автоматично стають керівниками районних штабів. Керівник обласного рівня штабу отримує в середньому до 12 000 грн. по Україні, найнижча платня зафіксована в Чернігівській області - 800 дол. США. Рядовий агітатор отримує до 150 грн./день. Штаби кандидата Анатолія Гриценка ще не розгорнули свою діяльність.

Основні загрози волевиявленню громадян йдуть від самих виборців

Громадянська мережа ОПОРА прогнозує, що рядом кандидатів може бути застосовано різні методи та форми підкупу виборців. Основні чинники, що потенційно вплинуть на нерозбірливість щодо кандидатів є:

  • Відсутність, на думку громадян, прямого зв’язку між Президентом та особистим добробутом кожного виборця;
  • Економічно-фінансова криза, що значно вплинула на зменшення рівня життя в Україні та ріст безробіття;
  • Загальна апатія виборців щодо політичних процесів та зневіра у сучасній політичній еліті.

Тож, сприймаючи ці вибори як банальне голосування, значна частина громадян може погодитися продати свій голос, за умови організації масового підкупу. Найбільш актуальною ця проблема може виявитися для малих населених пунктів, де рівень прибутків громадян та можливості працевлаштування в умовах кризи є значно нижчими, ніж в обласних центрах. В той же час, принцип кругової поруки (мешканці знають особисто одне одного та не будуть розповсюджувати інформацію щодо фактів і схем підкупу) матиме значний вплив на виявлення, попередження та покарання організації підкупу.

На жаль, офіційних відомостей отримання заробітної плати працівниками штабі отримати неможливо. Всі відомості отримані неофіційними каналами та не можуть бути підтверджені документами


© Громадянська мережа "Опора"
представництво в Вінницькій області
2006-2014
Використання матеріалів із сайту Громадянської мережі ОПОРІ дозволене за умови наявності посилання (у випадку інтернет-видання - гіперпосилання) на opora.vn.ua